یکی از محبوبترین کاربردهای گوگل تگ منیجر سمت سرور (SGTM) که تو این بلاگ هم زیاد دربارهش حرف زدیم، اینه که یه جریان ورودی رو به چند تا مقصد مختلف تقسیم کنی.
از وقتی customTask توی Universal Analytics کنار گذاشته شد (قابلیت خوبی بود, خدا بیامرزتش!)، واقعاً یه راه درست و قابل اعتماد برای تقسیم یه دیتااستریم GA4 به چند مقصد نبود. مثلاً این کار وقتی بهدرده میخوره که بخوای یه پراپرتی "رولاپ" بسازی که دیتای چند تا سایت لوکال رو ترکیب کنه.
با گوگل تگ منیجر سرور ساید، این کار حسابی ساده بوده. کافیه تو SGTM چند تا تگ GA4 بسازی و توی هر کدوم از تگ ها بیای و ID مژرمنت (Measurement ID) رو عوض کنی.
ولی یه نقطه ضعف GA4 اینه که بخش زیادی از پردازشش سمت کلاینته. تنظیمات خاص پراپرتی، مثل ایونت های کلیدی (Key Events)، همونجا مشخص میشه. پس اگه ID اندازهگیری رو سمت سرور عوض کنی، این جور اطلاعات خودکار به تگها اعمال نمیشه و باید مثلاً از Transformations استفاده کنی.
تا همین اواخر که یه آپدیت آخر پارسال برای SGTM اومد و حالا تنظیمات مهم GA4 برای هر درخواست خروجی که ID اندازهگیریش تو تنظیمات تگ GA4 عوض شده، خودکار دریافت میشه.
SGTM خودش جریانهای خروجی GA4 رو پیکربندی میکنه
بیا یه سناریوی کاربرد این قضیه رو ببینیم:
فرض کن یه ایونت داری که اسمش رو بذاریم significant_conv و سمت کلاینت با ID اندازهگیری G-12345 n دریافتش میکنی. تو پراپرتی G-12345 این ایونت بهعنوان یه ایونت کلیدی علامتگذاری نشده، پس تو درخواست پارامتر c=1_& رو نداره:
به پارامتر dma_cps هم دقت کن که مقدار syphamo هست، یعنی تو پراپرتی G-12345، اشتراکگذاری کانسنت بین سرویسهای مختلف گوگل فعاله.
حالا اگه فقط تو SGTM یه تگ GA4 دیگه بسازی با ID پراپرتیای که ایونت important-conv توش رویداد کلیدی محسوب میشه، درخواست خروجی ارسالی به GA4 اینجوری میشه:
میبینی که c=1_& تو درخواست خروجی پیداش میشه، بدون اینکه من Transformation یا تنظیم تگی براش اضافه کرده باشم! همینطور مقدار dma_cps حالا - شده، که نشون میده تو این پراپرتی، سرویسهای گوگل اجازه اشتراکگذاری وضعیت کانسنت رو ندارن.
این واقعاً یه قدم مثبت برای مدیریت تقسیم دیتا استریم گوگل آنالیتیکس 4 تو SGTM هست.
هنوز تست کامل نکردم که لیست جامعی از همه قابلیت های پیکربندی که به درخواستهای خروجی اعمال میشن بدم. ویژگیهایی مثل "ساخت یا تغییر ایونتها" و "شناسایی رفرالهای ناخواسته" احتمالاً هنوز فقط سمت کلاینته.
اگه سؤالی داری یا موارد دیگهای رو پیدا کردی که خودکار اعمال میشه، تو کامنتا بهم بگو!
دیدگاه خود را بنویسید