گوگل تگ گیتوی چی هست و چظور کار میکنه؟
احتمالاً میدونین که نگرانی زیادی در این مورد وجود داره که محدودیتهای مرتبط با حریم خصوصی روبهرشدن و ابزارهایی مثلا ادبلاک ها، جمعآوری دادههای تحلیلی دقیق رو دشوارتر بکنن. گوگل ابزارایی مثل سرور ساید تگینگ (Server_side Tagging) و گوگل تگ گیتوی (Google Tag Gateway) رو در اختیارمون قرار داده تا این چالشها رو خودمون رفع کنیم.
اینجا گوگل تگ گیتوی (GTG رو بررسی میکنیم:اینکه این ابزار چیه، چطور کار میکنه و چه مزایای برای ستاپ ترکینگ وبسایتمون داره.
با همدیکه یادمیگیریم که چطور با گوگل تگ منیجر و کلاودفلیر بتونیم GTG رو ستاپ کنیم و در نهایت میتونین با بررسی سناریوهای مختلف، تصمیم بگیرین که GTG به رفع نیازهاتون کمک میکنه یا نه.
یادگرفتن مفهوم GTG به کمک مثال
برای درک بهتر مزایای GTG و نحوه عملکردش، فرض رو بر این بگیرید که ترکینگ یه سایتی مستقیما با استفاده از اسکریپت گوگل آنالیتیکس 4 انجام شده و حالا:
یکی به سایت شما سر میزنه، که روش گوگل آنالیتیکس 4 ستاپ شده، ولی اون فرد از یه افزونه بلاکر مثل Ghostery استفاده میکنه که مانع ترکینگ میشه. این نوع افزونهها درخواستای ارسالی (request) از وبسایت شما را بررسی میکنن و اگر یه درخواستی به دامنههایی ارسال بشه مثل google-analytics.com/g/collect، /gtag/، googletagmanager.com و یا چیزهای شبیه اونا ، اون درخواست رو مسدود میکنن. در نتیجه، این افزونه Ghostery هم ترکینگ گوگل تگ منیجر و هم گوگل آنالیتیکس 4 رو مسدود میکنه.
این سناریو تأثیر منفی روی ترکینگ شما داره، چون که دیگه نمیتوانید از اتفاقاتی که توی سایت خودتون در جریانه مطلع بشین.
برای حل این مشکل، میتونین SST یا سرورساید تگنیگ رو ستاپ کنین تا دادهها از طریق سرور خودتون هدایت بشن. این روش مؤثره ولی دانش تکنیکال بالا و هزینههای زیادی نیاز داره.
به عنوان یه راه حل ساده تر، گوگل اومد و ابزار GTG (گوگل تگ گیتوی) رو ارایه کرد که رایگان هم هست.
هدف ما اینجا ارائه یه راهحل سریع واسه افرادیه که میخوان دقت سیستم ترکینگ خودشون رو افزایش بدن ولی نمیخوان با سرورساید تگینگ اینکار رو پیش ببرن. حالا سوال اصلی اینه که:
گوگل تگ گیتوی چیه؟
گوگل تگ گیتوی(GTG) به کاربرا امکان این رو میده که تگهای GTM مربوط به GA4 و گوگل ادز رو از طریق دامنه وبسایت خودشون اجرا کنن. به جای فرستادن مستقیم درخواستها به سرورهای گوگل، یه واسطه به نام کلاودفلیر بین وبسایت و بازدیدکننده هاش قرار میگیره. علاوه بر کلاودفلیر شبکههای تحویل محتوا (CDN) دیگه رو هم میتونین استفاده کنین ولی ستاپ اونها دستی هستش و چندان راحت نیس.
https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/gateway/setup-guide?setup=manual#other
فرض کنین آدرس وبسایتتون mywebsite.com هست. در حالت معمول، دادهها به دامنه گوگل (مثلاً google-analytics.com/g/collect…) ارسال میشن. ولی با استفاده از گوگل تگ گیتوی، این درخواستها به جای دامنه گوگل به دامنه خودتون (مثلاً mywebsite.com/a/g/c…) ارسال میشن و از یه زیرپوشه اختصاصی برای ذخیره دادههای GA4 و GTM استفاده میشه.
خلاصه، به جای اینکه وبسایتتون مستقیماً تگها رو از دامنههای گوگل درخواست کنه، این درخواستها اول از طریق دامنه خودتون ارسال میشن تا تاثیر افزونه هایی مثل ادبلاک و Ghostery به حدافل برسه.
مزایایGTG
از اونجا که درخواستهای آنالیتیکی به دامنه خودتون ارسال میشن و نه به دامنه گوگل، افزونههای مرورگری که واسه مسدود کردن درخواستای ترکینگ طراحی شدن، به اندازه قبل مؤثر نیستن.
ولی وقتی صحبت از پروتکل ترکینگ هوشمند اپل (ITP) باشه، موضوع کمی پیچیدهتره.اگر از گوگل تگ گیتوی برای تنظیمات سمت کلاینت GTM/GA خود استفاده کنین (یعنی بدون سرورساید تگینگ)، عمر کوکیهاتون همچنان توسط ITP محدود خواهد موند. اما اگر گوگل تگ گیتوی رو در کنار ستاپ GTM سرورساید داشته باشین، کوکیهایی که از کانتینر سرور تنظیم میشن، تاریخ انقضای طولانیتری دارن.
اما اگه در ستاپ سرورسایدتون قبلاً پروکسی و افزایش عمر کوکیها رو درست مدیریت کرده باشین (یعنی قبل از استفاده از گوگل تگ گیتوی)، بعنوان مثال به کمک Custom Loader + Cookie Keeper از وبسایت Stape یا سولوشن های Addingwell، دیگه نیازی به گوگل تگ گیتوی ندارین. ستاپ SGTM شما از قبل این مزایایی که دنبالش هستین رو فراهم کرده.
حالا بپردازیم به پیش شرطای GTG
شرط اصلی برای ستاپ گوگل تگ گیتوی اینه که وبسایتتون باید به یه شبکه تحویل محتوا (CDN) متصل باشه. اگر از قبل یه CDN واسه سایت خودتون تنظیم کردین که چه بهتر،
اینجا من از کلاودفلیر استفاده میکنم (چون با گوگل تگ گیتوی یکپارچه شده). پس، اگه CDN واسه سایتتون تنظیم نکردین، میتونین از کلاودفلیر استفاده کنین تا ادامه این آموزش براتون راحت تر باشه.
من اول از نسخه رایگان کلاودفلیر استفاده کردم، پس این ابزار هیچ هزینه اضافی واستون نداره (مگه اینکه لازم باشه از ابزار مشابه دیگه ای به کلاودفلیر مهاجرت کنین).
کلاودفلیر مثل یه واسطه بین وبسایتتون و بقیه دنیا عمل میکنه. کلاودفلیر یه شبکه تحویل محتواس که یه نسخهی هششده از وبسایت تون را از سرورهایی که به بازدیدکننده نزدیکترن براش بارگذاری میکنن. اگر کسی توی اروپا به یه وبسایت دارای کلاودفلیر سربزنه ، کلاودفلیر محتوای وبسایت رو از یکی از سرورای اروپایی خودش بارگذاری میکنه.
این سناریو باعث کمترشدن زمان بارگذاری وبسایتتون میشه و جمع کل درخواستی که سرورهای وبسایتتون دریافت میکنن کمتر میشه، درنتیجه افزایش ناگهانی ترافیک تأثیری روی وبسایت نمیزاره. علاوه بر این کلاودفلیر با فیلتر کردن و مسدود کردن فعالیتهای مشکوک، به محافظت از سایت شما در برابر حملات رباتها کمک میکنه.
اینجا، انتقال دامنه وبسایت به کلاودفلیر رو آموزش نمیدم ولی چنتا سورس کامل براتون میزارم که لذتشو ببرین:
https://developers.cloudflare.com/registrar/get-started/transfer-domain-to-cloudflare/
https://www.youtube.com/results?search_query=transfer+domain+to+cloudflare&sp=EgIIBQ%253D%253D
چطور گوگل تگ گیتوی رو پیکربندی کنیم؟
فرضم این هست که روی وبسایتتون کلاودفلیر دارین ولی هنوز گوگل آنالیتیکس 4 یا GTM رو روی سایت ستاپ نکردین. اگه از قبل GA4 رو روی سایت نصب کردین،در ادامه کار میگم چطور باید پیش برید.
من از گوگل تگ منیجر برای ادامه این پیکربندی استفاده میکنم. اگه از GTM استفاده نمیکنین و اسکریپت گوگل آنالیتیکس رو مستقیماً در سورس کد وبسایتتون اضافه کردین ، باز میتونین از گوگل تگ گیتوی استفاده کنین. برای این کار، توی GA4 اول روی تنظیمات admin بزنین و از منوی سمت راست data streams رو انتخاب کنین
حالا دیتااستریم وب رو انتخاب کنین و از تنظیمات Configure Tag Setting روی تب Admin برید و گزینه Google Tag Gateway رو انتخاب کنین به این شکل:
ادامه پروسه پیکربندی دقیقا با سناریوی استفاده همزمان از تگ منیجر+GA4 همخونی داره.
حالا اگه از گوگل تگ منیجر (اکانت وب) برای نصب GA4 استفاده کردین باید از این مسیر جلو برید:
توی تگ منیجر از منوی admin گزینه Google tag Gateway رو انتخاب کنین:
حالا راهنمای ستاپ نشون میده که GTG با همه پلتفرم های گوگلی هم اینتگریت میشه و یه سری توضیحات هم در مورد GTG ارایه میکنه.
بعد از زدن دکمه Continue باید دو تا کار انجام بدین: اول یه مسیر یا دایرکتوری براتون تعیین میکنه که در واقع یه ساب فولدر روی دامنه وبسایتتون هست که ریکوست های آنالیتیکی رو میفرسته. اگه میخواید دایرکتوری دیگه ای رو تعیین کنین حواستون باشه که یکسان با هیچکدوم از مسیرهای قبلا ست شده روی دامنه تون نباشه. توصیه من چیه: همون مسیری که براتون ست کرده رو بزارین بمونه و بهش دست نزنین.
بعد توی کلاودفلیر لاگین بشین و در نهایت دکمه Complete Setup رو بزنین.
بهمین راحتی کار تمومه. فقط واسه چک کردن بیشتر وبسایتتون رو دوباره لود کنین, و با راست کلیک روی دکمه view page source بزنین. اینجا میبینین که کلاودفلیر اومده و اسکریپت تگ منیجر رو به صورت خودکار به وبسایتتون اضافه کرده. اگه به کد دقت کنین میبینید که دقیقا ریکوست ها به همون ساب فولدری که ست کردین ارسال میشن:
یه مورد خیلی مهم:
اگه از قبل اسکریپت تگ منیچر روی وبسایتتون هست و حالا GTG رو ستاپ کردین, دیتای duplicate نمیگیرین. این در مواردی هم صادقه که به جای اسکریپت تگ منیجر مستقیما اسکریپت آنالیتیکس روی سایت اومده باشه.
**نکته جذاب این ستاپ چیه؟**
نکته جالب این ستاپ این هست که اگه یه پروژه جدید رو استارت زدین و میخواید فوراً از GTM یا GA استفاده کنین، نیازی به اضافه کردن کد ترکینگ GA4 به سورس کد سایت ندارین. کلاودفلیر بصورت خودکار اسکریپت GTM یا GA4 رو هنگام لودشدن اسکریپت HTML تزریق میکنه. این واسه اونایی که از CMS های خاص و فاقد امکان اینتگریشن با GA4 استفاده میکنن خوبه..
دوباره باید اشاره کنم که:
**اگه از قبل اسنیپت GTM/GA4 روی سایتتون اضافه شده باشه چی؟**
اگه از قبل اسکریپت گوگل تگ منیجر یا تگ گوگل روی سایتتون نصب شده، این موضوع هیچ تداخلی با گوگل تگ گیتوی بوجود نمیاره.
تگی که کلاودفلیر تزریق میکنه، تنظیمات فعلی GTM شما (یا تگ گوگل ) رو شناسایی میکنه و به اون احترام میذاره (سایونارا:)، پس همه چی بهخوبی پیش میره. علاوه بر این، اسنیپت کانتینر GTM که قبلاً اضافه کرده بودین، میاد و از مسیر زیرپوشهای که توی گوگل تگ گیتوی ست کردین استفاده میکنه.علاوه بر این خبری از duplicate data نیس و تعداد ریکوست ها یکسان باقی میمونه.
**من باید از گوگل تگ گیتوی استفاده کنم یا نه؟**
بستگی داره 🙂
اگر از گوگل تگ منیجر سرورساید استفاده میکنین، لزوماً نیازی به گوگل تگ گیتوی ندارین، بهخصوص اگه از Custom Loader + Cookie Keeper وبسایت استیپ استفاده کرده باشین. .
اگر تنظیمات شما فقط به گوگل آنالیتیکس 4، گوگل ادز و GTM نسخه وب محدود شده، جواب قطعاً مثبته! تو این موقعیت، گوگل تگ گیتوی یه سولوشن کاملاً منطقیه، چون ستاپ کردنش در قیاس با مزایایی که داره خیلی ساده س، بهخصوص اگه از قبل از کلاودفلیر استفاده کرده باشین. و فراموش نکنین که GTG رایگانه!
حتی اگر تگهای غیرگوگلی مثل فیسبوک پیکسل رو توی کانتینر GTM خودتون دارین، هم باید گوگل تگ گیتوی رو پیادهسازی کنین.
دیدگاه خود را بنویسید