کاربرای گوگل تگ منیجر یه ایمیل عجیب از گوگل تو 11 مارس گرفتن که یه آپدیت نامفهوم رو اعلام کرده بود:
Google Tag Manager auto-loading Google Tag
مثل همیشه، ایمیل گوگل بیشتر سؤال بهمراه آورد تا جواب!  
تو این پست کوتاه، می‌گم گوگل  10 آوریل چیکار کرده.

-داشتن تگ گوگل شرط اصلی برای ارسال ایونت‌هاس
هرچند این قانون به صورت سختگیرانه اعمال نشده، اگه می‌خوای ایونتی رو با گوگل تگینگ بفرستی، اول باید تگ گوگل مربوطه رو لود کنی.
مثلاً اگه می‌خوای ایونتی رو به یه پراپرتی GA4 با ID  مساوی با G-12345 بفرستی، اول تگ گوگل با همون ID رو لود کنی. و یابرای کانورژن Ads با ID  مساوی با AW-12345، تگ گوگل با همون ID رو لازم داری.
تا حالا گوگل در این مورد این سخت نگرفته بود و بدون تگ گوگل هم انگار کار راه می‌افتاده!

GTM قبلاً تگ گوگل رو خودکار لود می‌کرد
اگه تو GTM تگ ایونت رو بدون تگ گوگل ساخته باشی، شاید دیدی گوگل خودش گtag.js رو برای اون ID لود می‌کنه—یه جورایی اشتباهت رو تصحیح می‌کرده!
فقط این که تگ گوگلی که به این صورت لود می‌شده، بیشتر تنظیماتش خاموش بوده. مثلاً پیج ویو رو خودکار نمیفرستاده یا ایونت‌های Enhanced Measurement مثل اسکرول و پخش ویدیوهای Embed شده کار نمی‌کنن.

 10 آوریل چه اتفاقی افتاد؟
از 10 آوریل، GTM روش لود خودکار گtag.js برای ایونت‌های Ads و Floodlight که بدون تگ گوگل قبلی اجرا می‌شن رو تغییر می‌ده.
مهم اینه که GTM مدت‌ها این کار رو می‌کرد. اگه ایونت Ads یا Floodlight رو بدون تگ گوگل می‌فرستادی، GTM خودش tag.js رو لود می‌کرد، ولی تنظیماتی مثل تشخیص خودکار ایونت یا تشخیص دیتای کاربرها خاموش بود. از 10 آوریل، تگ گوگل لودشده با همه تنظیمات مشابه با  تنظیمات اصلی فعالش، لود می‌شه.


چیزی که از 10 آوریل به بعد داریم:
وقتی ایونت تریگر می‌شه، GTM چک می‌کنه تگ گوگل دارای ID کانورژن/ تبلیغ‌کننده لود شده یا نه.  
اگه باشه، ایونت مثل همیشه اجرا می‌شه.  
اگه نه، GTM یه تگ گوگل رو با تنظیمات کامل لود می‌کنه و بعد ایونت رو می‌فرسته.  

علاوه بر این، اگه تگ گوگل اجازه دریافت دیتای کاربر رو بده و تنظیمات Enhanced Conversion تو Ads یا Floodlight فعال باشه، جمع‌آوری دیتای کاربر (UPD) تو صفحه فعال می‌شه—چیزی که قبلاً بدون تگ گوگل ممکن نبود.
اگه نمی‌خوای UPD فعال باشه، هنوز می‌تونی تو تنظیمات تگ گوگل یا Ads/Floodlight خاموشش کنی. این تنظیمات تو آپدیت 10 آوریل دست نخورده می‌مونن.

 سؤالات پرتکرار
یه لیست کوتاه از جواب سؤالایی که کاربرا پرسیدن:
- فقط ایونت‌های Ads و Floodlight رو تحت تأثیر قرار می‌ده، GA4 تو این آپدیت نیست.  
- تگ یا تغییر جدیدی تو کانتینر GTM اضافه نمی‌شه؛ لود خودکار در نتیجه نتورک ریکوست از طرف کتابخونه GTM انجام می‌شه.  
- فرقی بین تگ لودشده به صورت خودکار و تگ ست شده به صورت دستی نیست.  
-  بهتره تگ گوگل رو دستی تو GTM بسازی تا از لود خودکار جلوگیری کنی—چون کنترلش سخت‌تره و ممکنه تأخیر تو ارسال ایونت پیش بیاد.  
- جمع‌آوری دیتای کاربر یهو تو Ads و Floodlight فعال نمی‌شه؛ تگ لودشده تنظیماتی که تو تگ های ادز/فلادلایت ست کردی رو رعایت می‌کنه.  
-  چک کن UPD رو تو تگ گوگل و Ads/Floodlight فعال یا غیرفعال کرده باشی.  
- افزایش حجم کانورژن که گوگل تو ایمیل آپدیتش در موردش گفته، احتمالاً به خاطر عملکرد درست UPD بعد از اتولودینگ هست. علاوه بر این، بعضی از کانورژن های تبلیغات به URL ها وابسته هستند که ممکنه  بدون لود شدن قبلی تگ گوگل توی کانتینر درست کار نکرده باشن.
_همه مقاصد  گوگل تگینگ به تگ گوگل نیاز دارن. ریمارکتینگ، کانورژن ها، فروش‌های Floodlight GA4... اگه تگی داری که دیتایی رو به گوگل می‌فرسته، اول باید تگ کانفیگ گوگل با ID پلتفرمش(مثلا مژرمنت آیدی GA4)  رو لود کنی.

_ لود خودکار رو مدیریت کانسنت تو GTM اثری نداره. لودش وقتیه که ایونت‌های Ads یا Floodlightت اجرا می‌شن. پس اگه تگ‌های Ads یا Floodlight کانسنت رو رعایت کنن، تگ گوگل هم همین‌طور عمل میکنه.

_اگه ایونت‌های Ads یا Floodlight رو با GTM سرور‌ساید جمع آوری می‌کنی، هیچ تغییری نمی‌بینی. این آپدیت فقط برای کانتینرهای وب که این ایونت‌ها رو اجرا می‌کنن صدق می‌کنه.

_فکر کن GTM داره مثل یه رفیق مشکل کانتینرت رو خودش درست می‌کنه! از قدیم گفته بودن تگ گوگل باید قبل از ایونت‌ها تو صفحه لود بشه، و این آپدیت 10 آوریل این کار رو خودکار تو کانتینرایی که رعایت نکرده بودن انجام میده.

با این حال، پیشنهاد می‌کنم کانتینرات رو بگردی و اگه تگ گوگل کم داری، دستی اضافه‌ش کنی. این‌جوری لود خودکار نمیاد وسط و کنترل همه‌چیز دست خودته.

اگه هنوز سؤالی داری، تو کامنتا بگو!