وقتی گوگل آنالیتیکس ۴ رو روی سایتت نصب کردی، قابلیت‌های زیادی داری که می‌تونی ازشون استفاده کنی تا رفتار کاربر رو بهتر بفهمی و بینش‌های داده محور خوبی به دست بیاری. هرچه بیشتر با تحلیل‌ جلو بری، پتانسیل بیشتری برای رشد و نوآوری داری. این می‌تونه با چگونگی استفاده مؤثر از GA4 شروع بشه.

چه تازه‌کار باشی و چه از همه نسخه‌های قبلی آنالیتیکس استفاده کرده باشی، بهترین پیکربندی گوگل آنالیتیکس ۴ رو پایین نوشتم تا اثربخشی این پلتفرم برات به حداکثر برسه.

 #۱مدت زمان نگهداری داده
گوگل آنالیتیکس ۴ به‌طور پیش‌فرض یه دوره نگهداری داده دو ماهه داره. این یعنی فقط به داده‌های دو ماه گذشته تو اکسپلوریشن‌هات دسترسی داری (اگه به تازگی مثلا یه ماه پیش شروع به دریافت داده‌ هات کرده باشی، فقط یه ماه داده در اختیار داری. اینجا منظور من از data retentiom مدت زمان نگهداری دیتا برای تحلیل در اکسپلوریشن هست).
خوشبختانه می‌تونی این مدت زمان رو به ۱۴ ماه تغییر بدی! به این مسیر برو: Admin > Data collection and modification > Data retention.

تنظیمات فیلد «داده‌های ایونت» رو به ۱۴ ماه تغییر بده و «ذخیره» رو بزن (باید «داده کاربر» هم به‌طور پیش‌فرض ۱۴ ماه باشه، ولی اگه نیست، اون رو هم روی 14 ماه بزار).

 #۲ فیلتر ترافیک داخلی
چون تو (و شاید تیمت و بعضی دولوپرها) داری به‌طور مکرر تو سایتت میچرخی، ممکنه بخوای این ترافیک داخلی رو از گزارش‌هات فیلتر(حذف) کنی تا داده‌ها تحریف نشن.
برای این کار، به این مسیر برو: Admin > Data collection and modification > Data streams  و دیتا استریم وب‌سایتی که می‌خوای ترافیک داخلیت رو ازش حذف کنی انتخاب کن.

بخش Google tag رو پیدا کن و روی «Configure tag settings» بزن.

اسکرول کن به سمت پایین و گزینه «Show more» رو بزن و بعد گزینه «Define internal traffic» رو انتخاب کن.

«create» رو بزن تا یه قاعده جدید بسازی. آدرس IP که می‌خوای فیلتر کنی (مثلاً آدرس IP خونه‌ت یا دفتر کار) رو وارد کن، اون قاعده رو نام‌گذاری کن (مثلاً خونه من، دفتر مرکزی شرکت) و «ذخیره» رو بزن. اگه مطمئن نیستی آدرس IPت چیه، فقط گوگل کن: «آدرس IP من چیه؟»

حالا برای فعال کردن این فیلتر، به این مسیر برو Admin > Data collection and modification > Data filters.
روی فیلتر «Internal Traffic» کلیک کن (حالت فعلیش «تست» هست). حالت فیلتر رو به «active» تغییر بده (این فیلتر روی دیتای گذشته ت اعمال نمیشه).

نکته: فعال کردن این فیلتر یعنی اینکه نمی‌تونی از این آدرس IP برای دیباگ استفاده کنی. موقع تست، اگه ممکنه از آدرس IP دیگه‌ای استفاده کن. یا اگه سایت‌های Staging و Production جداگانه داری، آدرس IPت رو تو سایت Production فیلتر کن و تو سایت Staging بدون فیلتر بذار تا تست ها رو بدون مشکل انجام بدی. .

 #۳ یه دیتا استریم وب
وقتی اولین بار یه پراپرتی گوگل آنالیتیکس رو می‌سازی، GA4 ازت می‌خواد یهش یه دیتااستریم وصل کنی. این دیتااستریم می‌تونه وب، اپ iOS یا اپ اندروید باشه.
اگه چنتا ساب دامنه داری (مثلاً blog.website.com و website.com) و می‌خوای در قالب یه گزارش واحد ببینی بازدیدکننده‌ها چطور بین این ساب دامنه‌ها جابه‌جا می‌شن ، باید فقط از یه دیتا استریم استفاده کنی، پس باید یه مژرمنت آیدی واحد رو موقع نصب GA4 تو همه این ساب دامنه ها استفاده کنی.
حتی گوگل هم این رو گفته که: «تو اکثر موارد، یه دیتا استریم وب نیازهای تحلیلی شما رو برآورده می‌کنه.»

 #۴ ریفرال های ناخواسته
یه قابلیت مفید گوگل آنالیتیکس ۴ اینه که اجازه می‌ده ریفرال های خاصی رو از گزارش‌هات کنار بذاری. GA4 همچنان سشن‌های از این ریفرال ها رو ترکینگ می‌کنه، ولی سورس ترکینگ‌شده از سورس ریفرال (مثلاً paypal.com) به direct تغییر می‌کنه.
برای تعیین ریفرال های ناخواسته، به این مسیر برو:  Admin > Data collection and modification > Data streams برو و دیتا استریم وب‌سایتت رو انتخاب کن.

به پایین اسکرول کن , بخش Google tag رو پیدا کن و روی «Configure tag settings» بزن.

اسکرول کن به پایین، «Show more» رو بزن و بعد «List unwanted referrals» رو انتخاب کن.

اینجا خوبه دامنه‌های درگاه پرداخت (مثلاً paypal.com) رو وارد کنی، چون اگه بازدیدکننده از طریق صفحه جست‌وجوی گوگل به سایتت بیاد و خرید کنه، GA4 خرید رو به درگاه پرداخت نسبت میده نه به جست‌وجوی گوگل . درگاه‌های پرداختی که ازشون استفاده می‌کنی رو لیست کن و اونا رو اینجا بگنجون (مثلاً shaparak و غیره).

مهم: این راه‌حل برای خلاص شدن از ترافیک اسپم نیست، چون همچنان تو گزارش‌هات میاد؛ فقط به سورس ترافیک دیگه‌ای بهش نسبت داده میشه.

 #۵ هویت گزارش‌دهی (Reporting Identity)
این قابلیت اینطور عمل میکنه که GA4  با یکی از سه روش موجود  (Blended, Observed , Device-based) میتونه یوزر جرنی یه کاربر واحد رو  تشخیص بده وقتی کاربر از چندین ابزار مختلف برای ورود به سایت استفاده میکنه. با این وجود, در حالت device-based این تشخیص فقط به کوکی‌ها وابسته هست.


Reporting Identity رو می‌تونی هر چند بار که می‌خوای تغییر بدی و این عمل بر داده های گذشته هم اعمال میشه (برخلاف اکثر چیزایی که تو GA4 می‌تونی تغییرشون بدی و روی دیتای گذشته اعمال نمیشن) چون داده‌های اساسی رو تغییر نمی‌ده، بلکه فقط نحوه محاسبه و نمایش داده‌ها تو گزارش‌ها رو عوض می‌کنه.
مثلاً، اگه تو ترافیک Unassigned یا (direct) زیادی داری، می‌تونی هویت گزارش‌دهی‌ت رو تغییر بدی تا ببینی گزارش‌هات تغییر معناداری دارن یا نه (به خاطر داشته باش این داده‌ها رو تو Looker Studio هم تغییر می‌ده اگه به پراپرتی GA4ت وصل باشی).


برای تغییر Reporting Identity، به این مسیر برو: Admin > Data display > Reporting identity..

گزینه «Show All» رو انتخاب کن و Reporting Identity که به داده‌هات می‌خوره رو انتخاب کن.

- Blended: از User ID،  گوگل سیگنال، آیدی دستگاه و مدل‌سازی استفاده می‌کنه.
- Observed: از User ID،  گوگل سیگنال و آیدی دستگاه (ولی بدون مدل‌سازی) استفاده می‌کنه.
- Device-based: فقط به آیدی دستگاه (کوکی‌ها) وابسته هست.

#۶ استفاده از DebugView
یکی از قابلیت های مورد علاقه‌م در GA4 همون DebugView هست. این ابزار بهت اجازه می‌ده سریع داده‌هایی که GA4 موقع ستاپ و تست ایونت‌های جدید دریافت می‌کنه رو ببینی. فقط پیاده‌سازی ایونت‌ها از طریق GTM یا gtag.js کافی نیس و باید مطمئن شی تگ هایی که پیاده‌سازی شده اطلاعات رو به‌صورت درستی ضبط و ارسال کرده.
می‌تونی DebugView رو از طریق حالت پریویوی GTM یا با نصب افزونه دیباگر گوگل آنالیتیکس در مرورگر کروم فعال کنی.
برای پیدا کردن DebugView تو GA4، به این مسیر برو: Admin > Data display > DebugView. بعد می‌تونی چک کنی که ایونت‌ها و پارامترهایی که براساس اکشن های داخل سایتت جمع‌آوری شدن درست باشن.

 #۷ کاستومایزکردن گزارش‌ها
 مجموعه پیش‌فرض گزارش‌های استاندارد داخلی تو GA4 خیلی محدوده، پس بالاخره لازم می‌شه گزارش‌ها رو کاستومایز کنی و گزارش‌های بهتری بسازی تا تو و همه کاربرای اون پراپرتی بتونین ازشون استفاده کنین و اون گزارش ها رو به اشتراک بذارین.
برای ساخت گزارش‌های دقیق‌تر، می‌تونی گزارش‌های استاندارد رو کاستومایز کنی یا اکسپلوریشن‌هایی توی GA4 بسازی که آزادی بیشتری بهت می‌دن. در نهایت گزارش‌هایی که برای کسب‌وکارت مناسب تر هستن رو در اختیار داری (مثل تحلیل سگمنت شده).

توی بلاگ پست های بعدی چنتا گزارش کاستوم مفید رو در اختیارتون قرار میدم که خیلی پرکاربرد هستن.

 #۸ چند پراپرتی نیاز داری؟
وقتی با GA4 کارت رو شروع می‌کنی، باید یه اکانت بسازی. هر حساب می‌تونه چنتا پراپرتی داشته باشه. اگه کسب‌وکارت وب‌سایت‌ها یا اپ‌های مختلفی داره، می‌تونی برای هر کسب‌وکار یه اکانت با پراپرتی های متعدد داشته باشی.
پس چطور تصمیم می‌گیری چنتا پراپرتی نیاز داری؟ جوابش ساده‌ست. فقط از خودت بپرس: « میخوام گزارش‌هایی بسازم که داده‌های سورس های محتلف، مثل وب‌سایت‌ و اپ‌، رو شامل بشه؟»
اگه جوابش آره بود، فقط از یه پراپرتی برای اون وب‌سایت‌ها استفاده کن.
مثلاً، اگه وب‌سایت و اپ همراه داری، می‌خوای اینا به‌عنوان دیتا استریم های جداگانه تو یه پراپرتی واحد باشن. خوبی GA4 اینه که بهت اجازه می‌ده دیتای وب و اپلیکیشن رو در قالب یه رابط کاربری ترکینگ کنی.
یه نکته اینه که اگه فقط از Looker Studio برای ساخت گزارش‌های این پراپرتی استفاده می‌کنی، می‌تونی سورس های داده متعدد رو به یه گزارش Looker Studio اضافه کنی، یعنی می‌تونی پراپرتی های GA4 مختلف رو تو یه گزارش واحد ترکیب کنی.
اگه نه، از پراپرتی های جداگانه استفاده کن. مثلاً، ممکنه محیط Staging و Production برای یه وب‌سایت داشته باشی، پس اینا می‌تونن تو پراپرتی های جداگانه ترکینگ باشن.

 #۹ فقط چیزهای مهم رو ترکینگ کن
قبل از اینکه ایونت‌ها رو بسازی، باید مطمئن شی کاملاً کسب‌وکار رو میشناسی، چه اون کسب و کار مال خودت باشه و چه جایی کار کنی. یاد بگیر چی مهمه و روی ترکینگ اون ایونت‌ها تمرکز کن. درباره جرنی های مهم کاربر که می‌خوای ترکینگشون کنی فکر کن.
قبل از ترکینگ چیزی، از خودت بپرس:
«با این داده می‌خوام به چی جواب بدم؟»
«انتظار دارم داده‌ها چه نتایجی رو بهم نشون بدن؟»
«اگه داده‌ها چیزی که انتظار دارم نشون ندن، چطور واکنش نشون می‌دم؟»
به خاطر داشته باش، GA4 می‌تونه بهت کمک کنه بهتر بفهمی بازدیدکننده‌ها چطور با سایتت تعامل دارن تا سایتت رو بهبود بدی و متریک های موفقیتت رو افزایش بدی، ولی تصمیم با توئه که اون معیارهای موفقیت چیه.
برای جلوگیری از شلوغ شدن پراپرتی با کلی ایونت مختلف، از پارامترها برای تمایز ایونت‌هایی که کمی متفاوتن استفاده کن. مثلاً، اگه ارسال فرم‌ها رو تو سایتت ترکینگ می‌کنی، به‌جای ایونت ارسال فرم جداگانه برای هر فرم، یه ایونت form_submission با پارامتر form_id ست کن. هرچه ایونت بیشتری ترکینگ کنی، شانس بیشتری داری به محدودیت sampling بخوری.
اگه  ایونت‌های کلیدی(کانورژن) رو ست می‌کنی، ممکنه بخوای تو این قضیه کمی بازنگری کنی. ولی همیشه می‌تونی از قابلیت ساختن ایونت تو رابط کاربری GA4 استفاده کنی.

#۱۰ دایمنشن‌های کاستومی با مقادیر یونیک خیلی زیاد ست نکن
قبل از اینکه به این قضیه بپردازیم، بیایم مسئله کاردینالیتی رو چک کنیم. کاردینالیتی نشون دهنده تعداد مقادیر یونیک یه دایمنشنه - هرچه مقادیر یونیک بیشتر باشه، کاردینالیتی بالاتر می‌ره.
مثلاً، دایمنشنی با کاردینالیتی پایین مثل دسته‌بندی دیوایس ها رو در نظر بگیر. تو این حالت، فقط چند مقدار یونیک داری: دسکتاپ، موبایل یا تبلت. از طرف دیگه، یه دایمنشن با کاردینالیتی بالا می‌تونه چیزی مثل شناسه اقتصادی شرکت باشه. اینجا ممکنه صدها یا حتی هزاران شناسه شرکتی یونیک داشته باشی.
اگه کاردینالیتی بالایی داری، تو گزارش‌هات یه ردیف به اسم «other» می بینی، یعنی GA4 داده‌های زیادی رو توی اون گروه قرار داده. این سناریو حتی اگه دایمنشن اصلی تو گزارش یه دایمنشن با کاردینالیتی بالا نباشه هم می‌تونه اتفاق بیفته، چون که دایمنشن دیگه‌ای مقادیر یونیک زیادی داره (تو این حالت «لیمیت» وجود بیشتر از ۵۰۰ مقدار منحصربه‌فرد برای هر دایمنشن در هر روزه).
وقتی دایمنشن‌هایی [با کاردینالیتی پایین] خمراه با ایونت‌هات شروع به ارسال به GA4 کردن، فراموش نکن اونا رو به‌عنوان دایمنشن‌های کاستوم تو پراپرتی GA4ت رجیستر کنی تا بتونی تو گزارش‌ها ازشون استفاده کنی.
 #۱۱ پیاده‌سازی  User ID ترکینگ 
ترکینگ User ID بهت اجازه می‌ده کاربرها رو تو سشن‌های مختلف و با وجود بازدید از پلتفرم‌ها و دستگاه‌های مختلف ترکینگ کنی و داده دقیق‌تری از جرنی های کاربر به دست بیاری. مثلاً، می‌تونی ببینی چند کاربر با بیش از یه دسته‌بندی دیوایس (موبایل, اسمارت تی وی, دسکتاپ و تبلت) به سایتت سر زدن.


به‌طور پیش‌فرض، گوگل به هر کاربر یه آیدی  (مثل Client ID) میده، ولی اگه کاربر کوکی‌هاش رو پاک کنه یا از دستگاه یا مرورگر دیگه‌ای استفاده کنه، اون کلاینت آیدی ریست می‌شه و در GA4 یه کاربر حالا به عنوان دو یا چند کاربر مختلف شناخته میشه.
بعنوان راه حل باید یه User ID ثابت تو همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌های کاربر ست کنیم.. این ممکنه تو سایت تو امکان‌پذیر نباشه، چون User ID فقط وقتی خوب کار می‌کنه که بازدیدکننده بتونه تو وب‌سایت لاگین کنه.

 #۱۲ ست کردن ایونت‌های کلیدی
ایونت‌های کلیدی بهت اجازه می‌دن اکشن های مهمی که می‌خوای برای سنجش موفقیت کسب‌وکارت ازشون استفاده کنی رو مشخص کنی. اگه گوگل ادز داری، ایونت‌های کلیدی می‌تونن با گوگل ادز به اشتراک گذاشته بشن تا کانورژن های ناشی از کمپین‌های تبلیغاتی رو ترکینگ کنن و موفقیت کمپین های بازاریابی رو نشون بدن.
ایونت‌های کلیدی به‌عنوان یه متریک تو گزارش‌ها ضبط می‌شن، پس می‌تونی ایونت‌های کلیدی رو بر اساس مقادیر دایمنشن‌های مختلف، مثل سورس/مدیوم  ببینی. این بهت کمک می‌کنه سریع بفهمی چی ممکنه به وقوع ایونت‌های کلیدی بیشتر تو سایتت منجر بشه.


  نکات آخر
این لیست بالا به‌هیچ‌وجه کامل نیست. این فقط بعضی از نکات کلیدی هستن که موقع شروع با گوگل آنالیتیکس ۴، چه تازه‌کار باشی و چه تو مسیر  کار با GA4 خوب پیش رفتی و حالا فقط به یادآوری نیاز داری، باید در نظر داشته باشی.
درک نیازهای کسب‌وکار و به‌روز موندن با GA4 حیاتیه. اگه تو GA4 مهارت داری ولی کسب‌وکار رو خوب نمیشناسی، تو داده‌هات پیدا کردن نکات و بینش های مهم سخت می‌شه، پس تعادل بین این دو خیلی مهمه.
اگه مدتی هست که با GA4 کار کردی، اولین توصیه‌ات به کسی که تازه شروع کرده چیه؟ اگه تازه‌کاری، چیزی که بیشترین کمکت کرد چی بوده؟ تو کامنت‌ها بهم بگو!