روشهای مختلفی برای اندازهگیری عملکرد محتوا با استفاده از Google Analytics وجود دارن، از جمله استفاده از فانل های GA4 برای رسیدن به اینسایت های بیزنسی و بازاریابی.
اینجا، من شما رو با یه روش ساده ی استفاده از فانل ها در Google Analytics آشنا میکنم تا مشخص بشه آیا خواننده های پستهای وبلاگ شما واقعاً تا پایین اسکرول کردن یا نه؛ عملی که میتونه بهطور غیرمستقیم نشون بده که آیا اون افراد محتوای شما را دقیق و کامل خوندن یا نه.
ما این مورد رو هم بررسی میکنیم که چطور مصرف محتوا براساس فاکتورهای مختلفی مثل نوع دستگاه، مرورگر، نویسنده، مقاله و غیره ممکنه تغییر کنه.
من این گزارش رو با استفاده از قابلیت "Funnel Exploration" در Google Analytics میسازم و به شما نشون میدم که چطور اون را به گزارشای استاندارد خودتون اضافه کنین تا دسترسی آسون برای مشتریا یا همکارای دیگه فراهم بشه.
حواستون باشه که درصد اسکرول معیار کاملی واسه تعامل و مصرف محتوا نیس؛ ممکنه کاربری تا پایین صفحه اسکرول کنه بدون اینکه واقعاً پست رو خونده باشه. این روش محدودیتهایی داره.
با این وجود، استفاده از تحلیل فانلی در Google Analytics میتونه یه نمای کلی از مصرف محتوا ارائه کنه و اینسایت های دقیقی در مورد تفاوت مصرف محتوا برای دستگاهها، مرورگرها، گروههای محتوا و متغیرهای دیگه فراهم کنه.
این روش میتونه به شناسایی بلاگ پست هایی که بازدید بالایی دارن اما اسکرول کمی داشتن کمک کنه. شما حتی میتونین با این روش خلاقانه تر عمل کنین و به الگوها و ایدههای جدیدی برسین.
حالا که فهمیدین باید از این مطلب چه انتظاری داشته باشین، بیاید مرحله مرحله کار رو پیش ببریم
پیشنیازهای استفاده از قیفهای GA4 در این روش
قبل از استفاده از فانلهای Google Analytics 4 (GA4) برای اندازهگیری عملکرد محتوا اول باید عمق اسکرول رو دقیق تر ثبت کنین.به چیزی بیش از ایونت پیشفرض ۹۰٪ اسکرول که GA4 از طریق "Enhanced Measurement" ضبط میکنه، نیاز هست.
ما بایستی آستانههای خودمون واسه عمق اسکرول مثلا ۲۵٪، ۵۰٪ و ۷۵٪ رو با استفاده از Google Tag Manager (GTM) ثبت کنیم.
علاوه بر این، محتوای وبلاگ شما باید از طریق content group ها یا یه الگوی تخصیص آدرس URL (مثلاً /post/) از بقیه محتواهای سایت جدا شده باشه.
پس تا اینجای کار باید سه تا کار رو انجام بدین. غیرفعال کردن تریگر اسکرول توی Enhanced Messurement و بعد ستاپ یه تگ و تریگر برای اسکرول کاربرا توی تگ منیجر. در نهایت هم باید content_group ها رو تعریف کنین. مراحل رو اینجا میزارم
اول از GA4 بخش admin بیاید روی data stream کلیک کنین و از بخش Enhanced Measurement تیک scroll رو بردارین.
بعد نوبت به ساختن تگ و تریگر میرسه.
در تگ منیچر از منوی سمت چپ روی triggers بزنین و از لیستی که باز میشه Scroll Depth رو انتخاب کنین.
حالا تنظیمات تریگر رو طبق این تصویر انجام بدین. توجه داشته باشید که عمق اسکرول رو میتونین بسته به نیاز خودتون ست کنین (مثلا عمق اسکرول 20, 40, 60 و 80 درصد).
حالا نوبت ست کردن تگ رسیده. بریم تو کارش!
خوب. در کنار این تسک ست کردن content_group هم لازمه. اگه تنبلی به خرج دادین و content_group ست نکردین میتونین از دایرکتوری url استفاده کنین مثلا /blog/ یا /post/.
اگه میخواین راه درست رو برید بهتره به این صورت عمل بکنین.
تقسیم بندی محتوا رو دولوپر میتونه انجام بده یا خودتون به کمک Lookup_table مقادیر پارامتر content_group رو ست کنین. مثلا به این صورت
در نهایت حواستون باشه که اگه تا حالا content grouping رو انجام ندادین ولی میخواید تحلیل محتوایی فعلی رو داشته باشین باید وبسایتتون دسته بندی خوبی برای محتواها (به کمک URL) داشته باشه.
پیش نیازها تموم شد. بریم سراغ اصل مطلب:
توی GA4 از بخش Explore بیاید و فانل رو انتخاب کنین.
بعد روی گزینه steps بزنین.
حالا روی گزینه add new condition بزنین و از لیست ایونتها page_view رو انتخاب کنین. بعد از لیست پارامترهای کناریش میتونین به یکی از این دو روش عمل کنین. یا content_group خاصی رو انتخاب کنین یا از طریق url محتوای مدنظرتون رو جدا کنین.
اگه اولین بار هست که از content_group استفاده میکنین، باید اون رو بهعنوان یه custom_dimension (در اسکوپ event) ثبت کنید.
در نتیجه که دادههای قبل از ثبت content_group توی گزارش فانل شما در دسترس نیستن.
برای تحلیل دادههای قبلی و هدرندادن یه کاستون دایمنشن برای پارامتر content_group، استفاده از "page_location" با یک الگوی URL خاص، مانند /post/، توصیه میشه.
تو مثال پایین، من از /post/ بهعنوان فیلتر مسیر URL استفاده کردم.
هر مرحله رو درست نامگذاری کنین، مثلاً "Blog Page Views".
ست کردن استپ بعدی فانل:
تو استپ بعدی، ایونت "scroll" رو انتخاب کنین.
- پارامتر "percent_scrolled" رو بردارین و
- مقدار ۲۵ (یا اولین ترشهولد اسکرولی که ست کردین) را وارد کنید
اینجا هم، از فیلتر content_group یا "page_location" واسه محدود کردن ایونت اسکرول به پستهای وبلاگی استفاده کنین.
اسم این استپ رو هم چیزی مثل "blog_scroll_25%" بزارین.
واسه استپ های بعدی، میتونین استپ بعدی رو با کلیک روی آیکون سهنقطه و انتخاب "Copy Step" بسازین کنید.
فقط کافیه واسه استپ های بعدی ولیوی "percent_scrolled" را به ۵۰، ۷۵ و ۹۰ تغییر بدین و هر استپ رو درست ثبت کنین.
بعد از ایجاد همه استپ ها، فانل شما بایستی اینجوری باشه:
روی "Apply" بزنین و تمام.
حالا یه فانل دارین که نشون میده کاربرا چقدر تا پایین پستهای وبلاگیتون اسکرول میکنن.
توجه داشته باشین که شرط توالی استپ ها همیشه باید روی is indirectly followed by باشه.
تحلیل رفتار اسکرول کاربرامون (مصرف محتوا) بر اساس پارام های مختلف
برای فهم بهتر این مورد که کاربرا با محتوای وبسایتمون چطور تعامل دارن، میتونید رفتار اسکرول رو بر اساس پارام های مختلفی مثل نوع دستگاه، مرورگر، نویسنده یا مقاله تحلیل کنین. این کار بهتون کمک میکنه الگوهای مصرف محتوا را مشخص کنین و تصمیم های بهتری در مورد بهبود تعامل کاربرها بگیرین.
برای انجام اینکار, روی آیکون+ در بخش dimensions بزنین
و پارام های پایین رو انتخاب کنین
Device category
Browser
Country
Session source
Session default channel group
Page title
Page path
اگه توی مجموعه تون دولوپر دارین میتونین ازش بخواید که پارامترهای دیگه ای مثل category (دسته بندی موضوعی), word_count (تعداد کلمات) یا author_name (اسم مولف) رو هم به لیست بالا اضافه کنین.
توی بخش Settings روی گزینه Breakdown بزنین و به ترتیب یکی از پارام های لیست بالا رو انتخاب کنین
ذخیره فانل در کتابخانه گزارشهای شما
بعد از درست کردن این فانل، میتونین اون رو به گزارشهای GA4 استانداردتون اضافه کنین تا دسترسی راحت تری بهش داشته باشین.
برای اینکار توی گزارش فانل روی آیکون پوشه بزنین و گزینه save رو انتخاب کنین:
حالا در GA4 به بخش Reports برید و روی Library بزنین.
حالا باید تصمیم بگیرین که این گزارش رو به کدوم کالکشن اضافه کنین. من معمولا این گزارش رو به کالکشن Lifecycle و بخش Engagement اضافه میکنم. شما کالکشن مدنظرت رو انتخاب کن و روی گزینه Edit Collection بزن.
گزارش فانل رو بردارین ( با drag and drop) و اون رو به بخش detail reports کالکشن اضافه کنین.
روی دکمه save بزنین و گزینه save in current collection رو انتخاب کنین.
گزارش شما آماده س و میتونین تحلیل های دقیقتری روش داشته باشین.
حرف آخر
یه ایده خلاقانه که میتونین به فانل تحلیل محتوای خودتون اضافه کنین، ترکینگ یه ایونت کلیدی در انتهای مقاله هاتون هست؛ مثل عضویت خبرنامه، کلیک روی لینک ایمیل یا شماره تماستون، یا کلیک روی المان امتیازدادن به محتوا. اگه چنین ایونت هایی رو توی وبسایتتون پیادهسازی کردین یا چیزی شبیه اون، پیشنهاد میشه این ایونت ها رو بهعنوان استپ آخر فانل اضافه کنین تا مشخص بشه چند نفر بعد از خوندن یه محتوا به یه ایونت کلیدی خاص میرسن.
فقط زمان تحلیل نتایج، یادتون باشه که همه بازدیدکننده ها مسیر خطی رو طی نمیکنن، و این کاملاً طبیعیه..
ویدیوی آموزشی
https://www.aparat.com/v/bqgxj7f
در یوتیوب
https://youtu.be/I95n9nVtPlo
سوالی واستون پیش اومده و میخواید با من مطرحش کنین این اطلاعات تماس من:
09900105008/farshidzw3@gmail.com
دیدگاه خود را بنویسید